SME

Koloman Kertész Bagala: Vždy sa rodia noví čitatelia

Vydanie osemdielnych spisov Kornela Földváriho uzavrel vtipnými spomienkami Pamäti sklerotika.

Koloman Kertész BagalaKoloman Kertész Bagala (Zdroj: Jozef Jakubčo)

Najlepším súčasným záhradníkom slovenskej literatúry je nepochybne Koloman Kertész Bagala. Jeho postavenie na knižnom trhu je priam metaforou toho, ako sa o slovenskú literatúru staráme ako spoločenstvo. Literatúra, tá slovenská, žije najmä z nadšenia, štátu nezavadzia a napriek tomu, že je v školských osnovách, vníma ju skôr ako zjavenie než ako kultúrnu bylinu. Lenže záhrada slovenskej literatúry je veľká a napriek úpornej snahe jeden Kertész je na všetko málo. Stretli sme sa, keď uzavrel vydanie osemdielnych spisov Kornela Földváriho úžasnými a vtipnými spomienkami Pamäti sklerotika. Všetky články z magazínu o knihách nájdete na www.magazinoknihach.sk

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Súvisiaci článok Grigorij Mesežnikov: Na konflikte na Ukrajine stojí a padá osud demokracie v celom svete Čítajte 

Čo predchádzalo vydaniu súborného diela Kornela Földváriho?

Poďme asi od Adama. Už prvé stretnutie bolo bizarné. V roku 1996 som ako mladý začínajúci vydavateľ mohol len snívať o súbornom diele L+S. Vtedy bol pán Földvári dramaturgom v Štúdiu L+S a nabral som odvahu ísť sa opýtať, či nevie, ako by zareagovali na návrh. Šiel som s Martinom Plchom, kamarátom a budúcim editorom tejto edície.

Kancelária bola na konci dlhej temnej chodby, dosť na horor, ale keď som nesmelo zaklopal, že mám trúfalosť, po vypočutí sa ozval z tmy výkrik: „No konečne!“ A so zdvihnutými rukami z tmy oproti nám vykročil starec. Bradatý. Strapatý. Nadšený. Hneď som vedel, že je to môj človek.

Na druhý deň nám sprostredkoval stretnutie v divadelnej šatni. Nervózne som habkal, pretože boli veľmi vysoko v mojej hierarchii, až pokým vstal dovtedy hrozivo mlčiaci Milan Lasica, elegantne povedal – „Dajte sem tú zmluvu“, podpísal sa a odišiel.

SkryťVypnúť reklamu

Vtedy sa otočil Július Satinský a žoviálne sa mi prihovoril po maďarsky. Všetok strach zmizol, pustili sme sa do roboty a o pol roka už vyšiel prvý zväzok. Síce som sa s Kornelom dohodol, že doň napíše doslov – veď kto iný? – dokončil ho však až o tri roky, takže sa dostal až do nasledujúceho zväzku. Ale aj to premýšľanie bolo na niečo dobré, neskôr o L+S napísal knihu Svet pre dvoch. Kornelovi všetko trvalo.

Hlava otvorená, ale miliónkrát si premyslel, kým to dal na papier. Roky som texty na knihu pýtal, on roky váhal, ale podarilo sa, že ako 67-ročný debutoval titulom s príznačným názvom O stručnosti. Aj všetky svoje ďalšie knihy odovzdával s niekoľkoročným zdržaním, ale stálo zato čakať.

Tých šestnásť rokov s Kornelom bolo fantastických, vlastne to bol jeden dlhý rozhovor. Váhal som, ako poňať zozbierané spisy, ale uľahčila to pani Földváriová sprístupnením rodinného archívu.

SkryťVypnúť reklamu

Najvýznamnejšie pomohol Fero Jablonovský, pretože ako Kornelov veľmi blízky spolupracovník a kamarát už vydané texty poznal a nachádzal nové, napríklad diplomovú prácu z prelomu šesťdesiatych rokov – niesla síce prvky doby, v ktorej vznikla, musel tam písať aj o karikatúrach zo socialistických krajín, ale bolo to osožné čítanie, štúdie o humore ako takom, zamyslenia, čo preň dôležité je – aj tento text je v súbornom diele.

Najväčší nález však je Výstrel v zrkadle, strojopis z roku 1971, pripravený do tlače a po redakcii Milana Hamadu. Vinou normalizačných praktík však už vyjsť nesmel. Pre politický režim mali nepohodlní spisovatelia jednoducho utrum, im knihy nevyšli, na príkaz vládnucej strany. K tomu spejeme!? Kornelovu edíciu som začal týmto opusom, jeho skutočným debutom, už v ňom odhalil mnoho z teórií, ktorými sa zapodieval po celý život.

SkryťVypnúť reklamu

Taký mozog – a spoločnosť si ho neváži! Luza pri moci ho najprv vyhodila zo školy, poslala do bane, odvolala z divadla, zrušila redakciu, v ktorej pracoval, neumožnila dvadsať rokov rozvíjať sa odborne, dokonca mu zakázala aj publikovať. Dačo také by sa už nikdy, nikdy nemalo opakovať.

Pamäti sklerotika, ktoré vyšli vlastne ako posledný zväzok z toho súborného diela, majú tiež zaujímavú históriu. Z čitateľského hľadiska sú to zábavné, občas až satirické, ale veľmi ľudské spomienky. Ako ste donútili povestne meškajúceho Kornela Földváriho k ich vytvoreniu?

V rokoch 2004 až 2007 som mal veľký projekt zameraný na stredoškolákov, počas ktorého som navštívil sto mestských knižníc a daroval im po sto kníh. Na besedy som vozil renomovaného aj debutujúceho autora, to preto, aby aj oni mali možnosť sa spoznávať. Kornel to volal školské výlety.

SkryťVypnúť reklamu

Pre mňa však dôležitý nebol len účel a cieľ, ale aj cesta samotná, pretože Kornel začal vetu, keď nasadol do auta a dokončoval ju po troch dňoch pri vystupovaní. A nie vždy stihol: „Takže toto si dopovieme nabudúce.“ Žobronil som, aby tie príhody okamžite po príchode domov zapísal, zakaždým sa zasmial: „Toto sú pamäti sklerotika!“

Na svoj život si spomenul, iba keď rozprával. Spontánne mu naskakovali nové a nové príhody, nie vždy po práve dokončenej, hocikedy. Pochopil som, že Kornel svoje pamäti nenapíše, ale porozpráva. A raz – keď bol s nami na výlete Peter Krištúfek, vtedy ešte začínajúci prozaik – rozhodol som sa pre lesť.

Navrhol som Petrovi, či by sa nezačal stretávať s Kornelom a všetko ponahrával, a ich krásna spolupráca trvala roky, vznikali však ďalšie a ďalšie hodiny nahrávok! Prepisovala ich Dorota Kráková, ktorej by som najradšej postavil pomník. Dlhé Kornelove vety, plné poínt, vetných vsuviek, digresií, priamych rečí, otázok... Text sa hromadil a Kornel mi to už nestihol odovzdať dokončené.

SkryťVypnúť reklamu

A tak Peter, s editorkou Naďou Földváriovou, napokon pamäti dokončili a pripravili na vydanie až dva roky po Kornelovej smrti. Je veľký rozdiel medzi orálnou a skriptórnou literatúrou, inak človek rozpráva a inak píše, ale myslím si, že sa im podarilo zachovať pôžitok z čítania tak, ako by sme Kornela práve počúvali.

Vydanie takejto edície kníh bolo isto finančne náročné, ako ste na tom boli s podporou?

Chvalabohu, že vznikol Fond na podporu umenia. A roky bol funkčný. Je to na hanbu, že dnes sa takéto o ňom už tvrdiť nedá, pretože prebieha puč na nastolenie rovnakej normalizácie, aká pred 55 rokmi tak veľmi ublížila Kornelovi Földvárimu.

Znovu sú tu pokusy o násilnú reguláciu kultúry a umenia politikmi, tými dnešnými. Kedysi vznikol FPU ako demokratický a pokrokový útvar, slúžiaci rozvoju umeleckej slobody. Kedysi bol rozhodovací proces výhradne v právomoci komisií, zložených z odborníkov a transparentne.

SkryťVypnúť reklamu

Teraz sme svedkami presného opaku zakladajúcej myšlienky, pretože o dotáciách už nerozhodujú odborné komisie, ale bábky dosadené do rady tohto fondu politikmi. Ich rozhodnutia sú nielen tendenčné, ale zrejme aj nelegitímne, pretože viacerí členovia nespĺňajú zákonom stanovené podmienky na zastávanie funkcie.

Kedysi to bolo jednoduché, keď som zozbieral materiály na celú edíciu, požiadal som FPU o pomoc pri vydaní. Komisia to posúdila a schválila grant na každú z ôsmich kníh. Za to som pre spoločnosť všetky vydal. Pôvodne mala byť edícia ukončená knihou O čase i nečase, ktorú začal pripravovať ešte Kornel. Ale časom som dospel k názoru, že za teoretickými a publicistickými knihami ešte treba pridať aj memoárovú prózu, takže súborné dielo má teraz vyše dvetisíc strán.

SkryťVypnúť reklamu

S kým ste spolupracovali?

Dizajnérom je Martin Shooty Šútovec, dal som mu voľnú ruku, takže kniha má oriezku, stužku, plátno, kartón, offset, sieťotlač aj slepotlač, skrátka všetko, čo by Kornela ako knihomoľa potešilo. A sadzba Pala Bálika je nerušivá, pretože od počiatku som bol rozhodnutý, že to nebude nutné ilustrovať, najdôležitejší je text samotný, na ten sa treba sústrediť.

Dokonca ani vo zväzku O karikatúre nie je ani jeden obrázok. Ako je to možné? V 21. storočí si proste čitateľ môže napísať do vyhľadávača meno, ktoré ho z Kornelovho textu zaujalo, a prezrie si stovky ilustrácií, nielen jednu, ktorú by sme do knihy zaradili my.

Ako vydavateľ som chcel dosiahnuť to najpodstatnejšie, oddať sa čítaniu dobre napísaného textu o témach, ktorým autor rozumel. Výnimkou sú Pamäti sklerotika, na záver knihy je pár strán rodinných a dokumentárnych fotografií, ktoré na internete nie sú dostupné.

SkryťVypnúť reklamu

Do istej miery nahrádzate funkciu štátu a štátnej kultúry, ktorá dosť kašle na živú literárnu históriu. Nestará sa o spisovateľov a ľudí kultúry vôbec. Je zvláštne, že máme kultúrne inštitúcie venujúce sa kultúre a pritom dlhodobo ignorujú vedecké a archívne písomnosti či edičnú činnosť zachovávania pamäti národa.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CBCB5 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Union drží prvenstvo v dostupnosti zdravotnej starostlivosti
  2. Drobné čiary na stene? Niekedy je to začiatok veľkého problému
  3. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  5. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  6. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  7. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  8. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia
  1. AL-AUTO dokazuje, že špičkový autoservis môže byť women-friendly
  2. Naši starí rodičia si peniaze zakopávali do zeme
  3. Zuzana Porubjaková a Miro Jaroš v naozaj otvorených rozhovoroch
  4. Na potulkách chuťami: od zemiakov po syry, všetko je doma
  5. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom
  6. Rozvrh hodín s kalendárom prázdnin v denníkoch SME a Korzár
  7. Prvý mobil je tu: tipy, ako ho využiť zodpovedne
  8. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať
  1. Čo urobiť, keď sa na stene objaví trhlina? Farba ju nezachráni 10 412
  2. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 6 047
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 5 017
  4. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 4 786
  5. Na začiatku ledva naškrabali 700 eur, dnes majú miliónové tržby 4 763
  6. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 4 388
  7. Cukrovar mení Trnavu na miesto, kde sny ožívajú 4 353
  8. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 3 423
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Novinár, projektový manažér, lektor, krupiér, klampiar a na konte má šesť kníh.


Václav Neuer

O tom, ako a prečo sa zločin stal.


4

Našu budúcnosť nikto nenaplánoval, ale môžeme ju významne ovplyvniť.


Knižnica vo Füssene. Oválny obraz v zime zakrýval jedáleň mníchov

Knižničné siene, ktoré rozprávajú príbeh dávnej túžby.


1
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (13. - 19.6.1925)
  2. Eva Gallova: Vyšetrovanie podozrivej smrti slávneho maliara Raffaela Santi a druhý raz bol slávnostne pochovaný
  3. Daniel Bíro: Komiksy manga sú v súčasnosti tále populárne a obľúbené. Vedeli ste, že majú charakteristický štýl kresby a čítania?
  4. Melita Gwerková: Keď sa múza stane slávnejšou ako jej obdivovateľ
  5. Zuza Fialová: Viac konzumu - viac nešťastia. Súmrak modernity v dvoch zásadných knihách.
  6. Katarína Mikolášová: Banja Luka je dnes živým centrom kultúry a turistiky
  7. Adriana Boysová: Volajme ho Sam. Vypočutý Bohom.
  8. Martin Šuraba: Harry Potter: Čarodejnícky almanach
  1. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 9 793
  2. Radko Mačuha: "Maskovacie prvky" auta šéfa SIS 8 758
  3. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 8 372
  4. Ivan Mlynár: Je Šutaj Eštok úplný kretén ? Nie, je to génius. Ak to niekto nechápe, je to jeho problém. 8 065
  5. Daniel Guľaš: Svetový šašo 6 500
  6. Ján Valchár: Ešte jeden večerný blog 4 745
  7. Věra Tepličková: Naša Cecilia, že nie je naša Cecília? 3 693
  8. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 3 437
  1. Igor Pogány: Nano Banana: Nová AI od Google premení vaše fotky na realitu (a splní sny)
  2. Marian Nanias: Jadrové zariadenia, doteraz použité na Mesiaci.
  3. Post Bellum SK: Začiatok konca pre desaťtisíce slovenských Židov: 9. september 1941
  4. Radko Mačuha: Pre Ficových šimpanzizantov.
  5. Marcel Rebro: Diplomacia podľa Fica: úsmevy v Pekingu a Užhorode, dym v Kyjive
  6. Marian Nanias: Jadrové reaktory použité v kozmickom prieskume.
  7. Radko Mačuha: Fico nás posiela na výlet do Číny.
  8. Marian Nanias: Atómová elektráreň na Mesiaci?
SkryťZatvoriť reklamu